היצרות תעלת השידרה - drliram.com

מהי תופעת היצרות תעלת השדרה?

היצרות תעלת השדרה היא הפחתה וצמצום בנפח הנמצא בתוך ה"צינור הגרמי" העובר בתוך גופי החוליות מבסיס עמוד השדרה בעצם העצה ועד לכניסתו לגולגולת בחלקו העליון. הנפח מאכלס רקמת עצבים והפחתה משמעותית בו עלולה ללחוץ, לגרות ולשבש תפקוד עצבי תקין. כמו-כן, עלולה ההיצרות ללחוץ על כלי-דם המספקים זרימה עורקית תקינה וניקוז ורידי טוב לחוט השדרה וממנו.

 

מהם הגורמים הידועים לתופעה זו?

נמנה כמה גורמים היכולים לצמצם את הנפח הנורמלי הטבעי בתעלת השדרה:

  • מבנה גרמי צר מולד. עובדה זו על-פי רוב אינה גורמת לתופעות מחלה לכשעצמה, אך מגבירה את הסיכון ללחץ על עצבים, כלי-דם ורקמות תומכות אחרות במערכת השדרה. ישנן אוכלוסיות המועדות למבנה צר מולד, והידועה שבהן היא הבושמנים, שבט אפריקאי המאופיין בפרטים קטני קומה. היחס בין קוטר התעלה לבין היקף העצבים קטן מהממוצע באוכלוסיות אחרות. דבר זה אכן מגדיל את הסיכוי להתפתחות תופעת היצרות.
  • פריצות דיסק ובלטים הבולטים לתוך התעלה מחלקה האחורי של טבעת הדיסק. אלה יכולים לאכלס נפח חופשי ולצמצם את המרווח לו זקוקה מערכת העצבים כדי לתפקד באופן תקין.
  • התעבות גרמית של מפרקי השיטחה (facet joints) הנמצאים בחלקו האחורי של עמוד השדרה וגובלים את תעלת השדרה עצמה.
  • התעבות והסתיידות של רצועות פנימיות לאורך דופן התעלה.
  • בנוסף לאלה, תהליכי מחלה שונים העלולים לגזול מהנפח אך מהווים סוג פתולוגיה אחר ואינם חלק מהדיון הרגיל בתופעת ההיצרות.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות במחלה?

מעבר לאוכלוסיה בעלת מבנה צר מולד או בושמנית עליה דנו, המועדים להיצרות תעלת השדרה הם אנשים מבוגרים יחסית הסובלים מפריצות ובלטי דיסק, הסתיידות והתעבות מפרקית ורצועתית, גלישת חוליות פנימה לכוון חלל הבטן (ספונדילוליסתזיס) ושינויים רבים מסיבות בלאי מערכת השדרה.

מהם תסמיני המחלה?

התסמין הבולט והמטריד הוא קושי מתגבר ביכולת ההליכה בעיקר בעליות ובמדרגות. קושי זה מאופיין בכאב בגפיים תחתונות ותחושת לחץ בזמן הליכה מאומצת. מנוחה של כמה דקות בישיבה ורכינה קדימה מפיגה את הלחץ ומאפשרת המשך הליכה, אך למשך קצר.

תסמינים נוספים הם רדימות, קרינת כאב, תת-תחושה בעכוזים וירכיים, חולשה בשרירי הרגלים ויכולת תנועתית מוגבלת.

כיצד מאבחנים היצרות בתעלת השדרה?

כדי לאבחן היצרות תעלת השדרה דרושה בדיקה קלינית טובה ע"י מומחה לעמוד שדרה ובדרך-כלל סריקת CT או MRI של השדרה המותנית כדי לאשש חשד להיצרות.

במה מסייע הטיפול הכירופרקטי למצב?

הכירופרקטיקה יכולה לפעול על מתח השרירים בקבוצת הזוקפים הנמצאים בגב. מתיחות יתר בשרירים אלה עלולה ללחוץ הן כסיבה והן כתוצאה המשניות להיצרות עצמה. הקלה במתח השרירים יכולה להפחית את הלחץ על רקמת העצבים ולנטרל את התופעות הנובעות ממנו. כמו-כן יכולה הכירופרקטיקה לשחרר תנועה מפרקית בגב התחתון ולהקל על השוואת הלחצים המכניים הנובעים מההיצרות. במישור השיקומי, תרגילים ספציפיים עשויים לייצר איזון שרירי טוב יותר בגב התחתון וכך לשמור על מינימום עומס על עמוד השדרה. כל הטכניקות האלה מסוגלות להחזיר לאחור לחץ פתולוגי למצב נייטרלי.

הכירופרקטיקה אינה מסוגלת להיכנס לתוך תעלת השדרה ולפתוח נפח משחרר. לשם כך דרושות פעולות חודרניות מסוג הזרקת קורטיזון מקומי או ניתוח לפתיחת התעלה וקיבועה.

מתי נדרש לגשת לניתוח לטובת תיקון המצב?

ניתוח לתיקון היצרות תעלת השדרה הוא מיסודו ניתוח אלקטיבי לשיפור איכות חיים. נהוג לחשוב כי ניתוח כזה מהווה אופציה טובה כאשר ההיצרות ניכרת ביותר, השיפור הניתן להשגה בשיטות השמרניות זניח, יכולת ההליכה והתנועה העצמאית מצטמצמת לכמעט כלום או לכסא גלגלים, הסבל והכאב מתגברים ורצון שימור יכולת התנועה מהווה שיקול חשוב. כאשר גורמים אלה גוברים על החיסרון בהקרבת רקמת השריר והעצם בגב התחתון ויכולת התנועה ממילא פוחתת או נעלמת, זהו הזמן לשקול ניתוח. בדרך-כלל אין זה ניתוח מציל חיים או בעל אופי של הליך-חירום.

כיצד ניתן למנוע מראש היצרות של תעלת השדרה?

קשה לומר כי מצב עצוב זה של היצרות תעלת השדרה ניתן למניעה. בוודאי שמצב מולד אינו ניתן למניעה. אורח החיים על פני עשורים עלול ליצור בלאי שיהפוך להיצרות וקשה לשלוט בכך. המתכון המצליח הוא זיהוי מוקדם של הבעיה, וטיפול מתאים.

 

להלן סרטון המסביר תופעה זו: